År
1988 föreslog Narváez Jairo idén till SL.
Att uppnå en lönsam intäkter för SL Storstockholms Lokaltrafik
telefonkatalog, och är det första gången som katalogen är tryckt
i offset, (offsettryck) med ett datorbaserat redaktionssystem, SL
telefonkatalogen var tidigare ringmärkt i lösbladspärmar.
Första
steget.
Digitalisering
hela systemet för intern telefonkatalog av SL. För första gången
år 1988.
Att
bjuda in alla entreprenörer, leverantörer, samarbetspartners av
produkter, tjänster och ledning, stora och små. Annonsera direkt in
i den interna katalogen. SL Lokaltrafik, Bussar, Tunnelbanan
Pendeltåg under det första året efter lanseringen 1988 hade en
stor hit med företag som erbjuder sina tjänster till SL. vilka
skall placeras som ett block i slutet av katalogen, (gula sidorna)
Ett
verk av Soto's Produktion AB marknadsföring att lösa publicitet i
SL. Under det år 1988.
Även
när SL hade en orubblig överenskommelse Reklam (monopol) med ARE AB
Förenade Arebolagen.
AVTAL
telefonkatalog år 1988.
Mellan
AB Storstockholms Lokaltrafik, medan Kallad SL, och Soto's Produktion
AB, nedan Kallad Soto's, har träffats följande.
AVTAL
§
1.
Avtalet gäller rätt att enligt nedanstående villkor sälja
reklamplatser
i Sls interna telefonkatalog för 1988 vilken
planeras
att distribueras i slutet av mars 1988.
§
2.
Reklam får förekomma på 1;a omslagssidans insida, sista
omslagssidans
in- och utsida samt därutöver på 20 sidor (10 blad)
vilka
skall placeras som ett block i slutet av katalogen efter
namnregistret.
§
3.
Avtalet omfattar kommersiell reklam och information. Undantag se
§
4.
Reklamen skall följa bestämmelserna i lagar, andra författningar
och
de grundregler för reklam som fastställs av
Internationella
handelskammaren (ICC, International Code of Advertisingg Practice).
§
4.
Följande reklam får som regel inte förekomma
– Politisk
reklam
– religiös
reklam
Följande
reklam får inte förekomma
– tobaksreklam
– reklam
för alkoholhaltiga drycker
– reklam
som av allmänheten kan uppfattas som sedlighetssårande.
SL
har rätt i övrigt avgöra vilken reklam som skall få förekomma.
Soto's
skall alltid i tveksamma fall i förväg ha fått Sls godkännande.
§
5.
Soto's skall för ovanstående reklamrätt erlägga 50.000:-
(femtio
tusen) kronor till SL. Betalningen skall ske senast 1988 04 30.
§
6.
Soto's skall till SL överlämna manusoriginal senast den 23
februari.
§
7.
Reklamen skall tryckas på gula sidor. Merkostnaden härför skall
Soto's
svara för enligt särskild räkning från tryckeriet eller SL.
Framför
de gula sidorna skall även finnas dels en 1/1- sida som utvisar
var
Sls huvudkontor finns samt information om
affärskortet
dels ett antal ½ sidor som på samma sätt utvisar
var
buss- och tågdivisionernas centrala staber finns liksom var
SLJs
och Lidingös huvudkontor är belägna. Manusunderlag samt
kostnader
för ovanstående svarar Soto's för.
§
8.
För eget bruk och reklamdistribution skall Soto's få 200
exemplar
utan komplementet med kortnummer
§
9.
Detta avtal har upprättats och undertecknats i två likalydande
exemplar
av vilka SL. Och Soto's tagit var sitt.
Stockholm
den 16 mars 1988
AB
STORSTOCKHOLM LOKALTRAFIK
(firma)
Göran
Wahlström
Stockholm
den 17 03 88
Soto's
Produktion AB
(firma)
Jairo
Narváez Soto
Info: jaironarvaez54@gmail.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.