onsdag 16 juli 2014

Jairo Narváez, år 1988 föreslog idén till SL att uppnå lönsam intäkter för SL Storstockholms Lokaltrafik telefonkatalog


År 1988 föreslog Narváez Jairo idén till SL. Att uppnå en lönsam intäkter för SL Storstockholms Lokaltrafik telefonkatalog, och är det första gången som katalogen är tryckt i offset, (offsettryck) med ett datorbaserat redaktionssystem, SL telefonkatalogen var tidigare ringmärkt i lösbladspärmar.

Första steget.
Digitalisering hela systemet för intern telefonkatalog av SL. För första gången år 1988.

Att bjuda in alla entreprenörer, leverantörer, samarbetspartners av produkter, tjänster och ledning, stora och små. Annonsera direkt in i den interna katalogen. SL Lokaltrafik, Bussar, Tunnelbanan Pendeltåg under det första året efter lanseringen 1988 hade en stor hit med företag som erbjuder sina tjänster till SL. vilka skall placeras som ett block i slutet av katalogen, (gula sidorna)
Ett verk av Soto's Produktion AB marknadsföring att lösa publicitet i SL. Under det år 1988.
Även när SL hade en orubblig överenskommelse Reklam (monopol) med ARE AB Förenade Arebolagen.

AVTAL telefonkatalog år 1988.
Mellan AB Storstockholms Lokaltrafik, medan Kallad SL, och Soto's Produktion AB, nedan Kallad Soto's, har träffats följande.
AVTAL
§ 1. Avtalet gäller rätt att enligt nedanstående villkor sälja
reklamplatser i Sls interna telefonkatalog för 1988 vilken
planeras att distribueras i slutet av mars 1988.

§ 2. Reklam får förekomma på 1;a omslagssidans insida, sista
omslagssidans in- och utsida samt därutöver på 20 sidor (10 blad)
vilka skall placeras som ett block i slutet av katalogen efter namnregistret.

§ 3. Avtalet omfattar kommersiell reklam och information. Undantag se
§ 4. Reklamen skall följa bestämmelserna i lagar, andra författningar
och de grundregler för reklam som fastställs av
Internationella handelskammaren (ICC, International Code of Advertisingg Practice).

§ 4. Följande reklam får som regel inte förekomma
Politisk reklam
religiös reklam
Följande reklam får inte förekomma
tobaksreklam
reklam för alkoholhaltiga drycker
reklam som av allmänheten kan uppfattas som sedlighetssårande.

SL har rätt i övrigt avgöra vilken reklam som skall få förekomma.
Soto's skall alltid i tveksamma fall i förväg ha fått Sls godkännande.

§ 5. Soto's skall för ovanstående reklamrätt erlägga 50.000:-
(femtio tusen) kronor till SL. Betalningen skall ske senast 1988 04 30.

§ 6. Soto's skall till SL överlämna manusoriginal senast den 23 februari.

§ 7. Reklamen skall tryckas på gula sidor. Merkostnaden härför skall
Soto's svara för enligt särskild räkning från tryckeriet eller SL.

Framför de gula sidorna skall även finnas dels en 1/1- sida som utvisar
var Sls huvudkontor finns samt information om
affärskortet dels ett antal ½ sidor som på samma sätt utvisar
var buss- och tågdivisionernas centrala staber finns liksom var
SLJs och Lidingös huvudkontor är belägna. Manusunderlag samt
kostnader för ovanstående svarar Soto's för.

§ 8. För eget bruk och reklamdistribution skall Soto's få 200
exemplar utan komplementet med kortnummer
§ 9. Detta avtal har upprättats och undertecknats i två likalydande
exemplar av vilka SL. Och Soto's tagit var sitt.

Stockholm den 16 mars 1988
AB STORSTOCKHOLM LOKALTRAFIK
(firma)
Göran Wahlström

Stockholm den 17 03 88
Soto's Produktion AB
(firma)
Jairo Narváez Soto
 Info: jaironarvaez54@gmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.